Vertaistuki

Vertaistuella on ollut suuri merkitys kuntoutumisessani. Samanlaisessa tilanteessa olevat tukevat toisiaan ja ymmärtävät ilman, että täytyy vääntää rautalangasta asiansa. On helpottavaa kertoa toisille oma tilanne ja kuunnella toisen käyttämiä kuntoutumiskeinoja omassa tilanteessa. En ole lainkaan yksin tämän sairauden kanssa enää.”

- AVH-sairastunut Sanna-

Vertainen on ihminen, jolla on samankaltainen kokemus, kuin vertaistuettavalla. Vertaistuki auttaa sairastunutta ja hänen läheisiään ymmärtämään muuttuvaa tilannetta. Vertainen on läsnä ja kuuntelee sekä tuo toivoa uuden tilanteen käsittelyyn.

Vertaistukihenkilöllä on kokemus sairastumisesta ja siitä kuntoutumisesta. Hän voi tukea ja auttaa omalla tarinallaan toista menemään kohti uusia haasteita. Ennen sairastumista ollut elämä ei palaa enää ja uuden elämän opettelussa vertaistuettava voi auttaa saamaan elämän uudestaan hallintaan.

Henkilökohtainen vertaistuki on kahden ihmisen yhteinen tapaaminen. Jos olet halukas saamaan vertaistukea, ota yhteyttä vertaistukivastaavaan, joka etsii sinulle sopivaa henkilöä. Ryhmämuotoista tukea voi saada yhdistysten ryhmistä, kerhoista ja liikuntatapaamisista. Liity mukaan toimintaan. Verkkotukea saa myös erilaisista Faceryhmistä.

Henkilökohtaiset vertaistukihenkilöt ovat koulutettuja ja heillä on salassapitovelvollisuus. Lapin alueella vertaishenkilöitä on yhdeksän.

Vertaistoiminta Aivoliitto ry

Tuija Laine ja Risto Lappalainen

vertaistuki(at)aivoliitto.fi

Aivoliiton Lapin AVH-yhdistys ry:n vertaistukivastaava

Reijo Palokangas, 040 1688 967, rpalokangas30(at)gmail.com

Vertaistoimintaa Rovaniemellä:

Lapin aivoyhdistyksen Kerho-illat, Potkuri, Isomus-sali, Pohjolankatu 2

Lapin alueen Faceryhmä ja -sivu:

Aivoliiton Lapin AVH-yhdistys ry

Lappilaiset työikäiset AVH-tyypit

Valtakunnalliset Faceryhmät:

Aivoverenkiertohäiriöt (AVH)

AVH-potilaiden vertaistukiryhmä

Fatiikki avh / aivovamma (henkilöille joilla on fatiikki ja heidän läheisilleen)

Vertaistukea afaattisille henkilöille

Juttu-tupa-toiminta on tarkoitettu afaattisille henkilöille. Lisätietoa Juttu-tupa-toiminnasta löydät täältä.

Tukea verkon Tukinetissä

Aivoliiton vertaistukichat toimii Tukinetissä. Chatiin voit osallistua anonyymisti. Chatissa on vetäjinä kaksi koulutettua vertaistukijaa ja usein myös terveys- ja sosiaalipuolen ammattilainen vastaamassa kysymyksiin. Verkkokeskusteluissa tarjoamme tukea sairastumisen tuomiin elämänmuutoksiin ja annamme vinkkejä arjen asioiden ja haasteiden kohtaamiseen ja ratkaisemiseen. Chatit palvelevat erityisesti vastasairastuneita, mutta kaikki ovat tervetulleita mukaan.

AVH nuorekkaat vertaistuki tapaamisessa Vaattunkikönkäällä 2017

ÄLÄ JÄÄ YKSIN - TUKEA ON TARJOLLA

Toivo-vertaistuki­sovellus

Toivo-vertaistukisovellus on palvelu, joka tarjoaa vertaistukea ja tietoa sairastuneille, vammautuneille ja heidän läheisilleen.

Toivo-sovellus on maksuton ja sitä voi käyttää myös anonyymisti. Sovelluksen vertaistuki ei liity yksittäiseen sairauteen tai vammaan, vaan tukea voi hakea erilaisilla taustoilla.

Toivo-sovelluksen vertaistukijat ovat luotettavia, koulutettuja ja sitoutuneita vaitioloon myös sen jälkeen, kun lopettavat vertaistukijoina. Palvelu perustuu kahdenkeskiseen vertaistukeen.

Toivo • OLKA (olkatoiminta.fi)⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠